Tuesday 9 May 2017

Mendengar Lagu Sambil Belajar Forex


Studi: belajar sambil mendengar lagu-lagu pop tertentu dapat membuat Anda lebih pintar .. LONDRES 8211 Para ilmuwan mengklaim mendengarkan lagu-lagu pop tertentu dapat membuat Anda lebih cerdas. Para ilmuwan Inggris mengatakan belajar sambil mendengarkan lagu-lagu Miley Cyrus atau Justin Timberlake memberi efek menenangkan pikiran yang membantu berpikir logis. Dr Emma Gray, yang mengkhususkan diri dalam terapi perilaku kognitif di The British CBT e Counseling Service di London, menjelaskan otak kiri memproses informasi faktual dan memecahkan masalah, yang merupakan keterampan penting dalam Ilmu Humaniora dan Bahasa. Dan, penelitian menemukan lagu seperti Nós não podemos parar yang disenandungkan Miley Cyrus atau Espelhos milik Justin Timberlake memupuk pikiran logis dan membantu siswa belajar dan mengingat fakta-fakta baru. 8220Musik memiliki efek positif pada pikiran dan mendengarkan jenis musik yang tepat sebenarnya dapat meningkatkan proses berpikir dan belajar, 8221 kata Dr Gray, Daily Mai l melaporkan, Selasa (109). 8220Musik dapat menempatkan Anda dalam kerangka berpikir yang lebih baik untuk belajar - dan memang, siswa yang mendengarkan musik sebenarnya bisa mendapatkan hasil yang lebih baik daripada mereka yang tidak.8221 Para psikolog klinis meyakini lagu-lagu pop dengan 50-80 ketukan por menit membantu Proses belajar dan mengarahkan otak mengingat fakta-fakta baru. Dr. Gray mengatakan lagu-lagu pop yang mengekpresikan perasaan dan lagu-lagu rock termasuk lagu Katy Perry Fogo de artifício dapat menghasilkan semangat atau gairah yang tinggi yang mungkin dapat meningkatkan kinerja kreatif dalam mata pelajaran seperti bahasa Inggris, Drama, dan Seni. Dia percaya siswa yang mendengarkan musik klasik ketika belajar, menunjukkan hasil yang lebih baik dalam ujian Matematika. Mendengarkan musik ini sambil merevisi juga akan membuat siswa lebih pintar. Penelitian Dr Gray menggunakan layanan musik streaming Spotify untuk menyelidiki efek musik ketika belajar. Dan risetnya, penting untuk menemukan memilih musik yang tepat dengan mata pelajaran yang dipelajari. Sebab, musik dapat merangsang proses belajar dan meningkatkan konsentrasi. Dia mengatakan siswa yang mendengarkan musik klasik dengan 60-70 batida por menit ketika belajar, rata-rata mencetak skor 12 persen lebih tinggi untuk ujian Matematika hampir di semua tingkatan kelas. Alasannya, melodi dan suara dalam musik klasik membantu pelajar belajar lebih lama dan menyimpan lebih banyak informasi. Dr. Gray menjelaskan otak kiri memproses informasi faktual dan memecahkan masalah, yang merupakan keterampan penting dalam Ilmu Humaniora dan Bahasa. Dan, penelitian menemukan lagu seperti Nós não podemos parar yang disenandungkan Miley Cyrus atau Espelhos milik Justin Timberlake memupuk pikiran logois dan membantu siswa belajar dan mengingat fakta-fakta baru. Dr. Gray menambahkan, 8220Untuk mata pelajaran logika, seperti Matematika musik harus menenangkan pikiran dan membantu konsentrasi, Sedangkan untuk mata pelajaran kreatif, musik harus mencerminkan emosi yang ingin mahasiswa ekspresikan.8221 Dengan jutaan pelajar yang mendengarkan musik di Spotify, itu bagus untuk melihat efek positif Musik pada pelajaran mereka, 8221 kata Angela Watts, Wakil Presiden Komunikasi Global di Spotify. Spotify dengan bantuan Dr Gray telah menciptakan daftar lagu untuk membantu siswa belajar secara efektif. Sumber. Daily MailMuzik merupakan satu hiburan. Setiap orang miliki pandangan sendiri tentang muzik. Menjadi satu perkara biasa pada masa kini, anak muda mendengar muzik sambil belajar. Namun tidak semua bersetuju dengan kaedah ini kerana setiap individu ada persepsi sendiri tentang keperluan hiburan dalam sesi pembelajaran. Kewujudan variasi muzik yang rancak menimbulkan persoalan, apakah masih berkesan untuk mendengar muzik sambil belajar Jawabnya, tepuk dada tanya selera. Semua bergantung kepada setiap individuo tersebut. Satu fakta yang harus kita akui bahawa muzik merupakan satu wasilah untuk melapangkan jiwa yang hambar dan fikiran yang berserabut. Kaedah mendengar muzik sambil belajar merupakan satu tabiat yang tidak como sendo o terutama kepada siswa siswi di institut pengajian tinggi (IPT). Golongan cerik pandai ini memiliki cara tersendiri dalam menuntut ilmu termasuk memilih hiburan sebagai peneman belajar. Kewujudan pelbagai alatan canggih yang menyajikan pelbagai jenis lagu untuk didengar turut mendorong pelajar masa kini mendengar muzik sebagai hiburan belajar. Muzik sebagai hiburan sewaktu belajar merupakan alasan yang sering digunakan pelajar yang memberi reaksi positif terhadap isu ini. Sudah menjadi fitrah, menyanyi dan mendengar irama memberi kesan positif kepada emosi pendengar. Hal ini menjadi satu faktor pelajar hari ini mendengar muzik sambil menuntut ilmu. Rasa mengantuk ketika belajar merupakan perkara biasa yang menganggu proses pembelajaran pelajar. Mendengar muzik sebagai halwa telinga sedikit sebanyak menyelesaikan masalah ini. Kebanyakan daripada mereka yang suka mendengar muzik menggunakan kaedah ini untuk menghalang mereka daripada rasa mengantuk dan lesu. Umpama menyelam sambil minum air, begitulah juga perumpamaan yang sesuai digunakan untuk mereka yang belajar sambil mendengar muzik. Hal ini menunjukkan bahawa individuo tersebut mampu membuat dua kerja dalam satu masa. Otak yang ligat menghafal dan memahami setiap ilmu yang dipelajari sambil dibantu dengan kerancakan mahupun ketenangan muzik membuktikan pelajar tesebut memiliki tahap pemikiran yang sangat hebat. Selain itu, antara kuasa muzik yang lain adalah mempengaruhi perkembangan diri seseorang. Umum mengetahui, kehidupan sebagai seorang pelajar mendedahkan kita kepada kehidupan yang tertekan. Oleh itu, terapi muzik merupakan satu jalan penyelesaian kepada masalah ini kerana secara tidak langsung boleh membantu mengaktifkan memori pendengarnya. Menurut seorang mahasiswi Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Syafiqah Aliah Shafie, 22 anos, mendengar muzik merupakan satu keperluan ketika mengulangkaji pelajaran. Rentak dan irama melalui muzik membuatkan pelajar lebih bersemangat dan tidak mudah lesu sewaktu belajar. Masa pembelajaran juga lebih panjang kerana pelajar tidak mudah bosan apabila belajar sambil mendengar muzik. Berdasarkan kajian yang dilakukan Persatuan Kajian Sains Diraja Inglaterra, janin didalam kandungan ibu turut bertindak balas dengan suara nyanyian ibunya. Begitu juga menurut islam yang menggalakkan ibu memperdengarkan alunan al-quran dan zikir yang mana meninggalkan kesan positif kepada bayi dalam kandungan. Hal ini turut membuktikan alunan muzik ini memberi satu impak yang positif kepada pendengar. Namun setiap pelajar memandang keperluan muzik ketika belajar dengan cara yang berbeza, ada pro dan kontranya. Ada golongan pelajar yang suka pada muzik tetapi tidak sewaktu belajar. Hilang kosentrasi merupakan salah satu alasan yang sering digunakan untuk menolak penggunaan muzik dalam sesi pembelajaran. Belajar merupakan satu ilmu, muzik merupakan satu hiburan. Fitrah seorang manuscrito untuk tertarik lebih kepada hiburan. Hal ini menunjukkan pelajar tidak mudah untuk menerima setiap ilmu dalam proses pembelajaran dan lebih tertumpu pada setiap isca lagu yang didengar. Keadan ini menujukkan satu respon eang tidak baik untuk seseorang pelajar dalam menuntut ilmu. Sedar atau tidak muzik mempengaruhi tingkah laku dan sahsiah diri kita. Kebanyakan pelajar hari ini mendengar muzik yang rancak seperti Kpop, rock, RnB dan sebagainya. Jarang sekali untuk mendengar lagu-lagu yang memberi semangat contohnya seperti lagu nasyid yang diselitkan nasihat untuk kesucian rohani dan jasmani. Keadaan ini dapat dilihat apabila kebanyakan daripada mereka tanpa segan silu mengeleng-gelengkan kepala dan mengerakkan badan walaupun berada di tempat awam yang sememangnya tidak sesuai dalam proses pembelajaran. Suasana yang tidak kondusif ditambah dengan bunyi yang bising mendatangkan rasa tidak selesa sewaktu belajar. Apa yang ingin dikaitkan disini, muzik sudah terang-terangan akan mewujudkan suasana yang bising yang mana manghalang proses pembelajaran terutama ketika menghafal. Keadaan ini juga turut memberi impak negatif bagi golongan pelajar yang belajar secara berkumpulan. Setiap ahli dalam kumpulan perlu bertolak ansur kerana ada antara ahli yang tidak boleh belajar dalam keadaan bising. Bagaikan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Belajar sambil mendengar muzik biasanya menjadikan proses menuntut ilmu menjadi sia-sia. Bukan ilmu yang terpahat didalam memori kita tetapi lebih kepada lagu yang didengar. Ini menunjukkan impak negatif muzik kepada pelajar yang memilih muzik sebagai peneman sewaktu belajar. Konklusinya, muzik merupakan suatu yang subjektif. Masing-masing mempunyai pandangan atau pendapat sendiri dalam memberi ulasan tentang keperluan muzik. Sebagai pelajar, kita harus bijak menggunakan kelebihan muzik dan tidak terjebak dalam kesan negatif muzik. Bergantung kepada setiap pelajar sama ada menjadikan muzik sebgai teman belajar tetapi jangan sampai muzik menjadi satu gangguan.

No comments:

Post a Comment